Oringi
Oring – pierścień uszczelniający w kształcie torusa lub mówiąc potocznie to zamknięty pierścień o przekroju okrągłym, wykonany z materiałów elastomerowych.
Oringi to dwustronnie działające elementy uszczelniające mogące być używane w zastosowaniach statycznych lub dynamicznych (zastosowanie gdzie występuje ruch pomiędzy oringiem a elementem uszczelniającym np. tłoki hydrauliczne). Oringi używane są nie tylko jako uszczelki lecz także jako paski napędowe w zastosowaniach gdzie nie są przenoszone wielkie siły. Oringi wykonane ze standardowych materiałów pracują zazwyczaj w temperaturach od -40°C do +210°C oraz mogą uszczelniać bardzo wysokie ciśnienia. Oringi uszczelniają w wyniku odkształcenia materiału pomiędzy uszczelnianymi powierzchniami. Ciśnienie jakie mogą uszczelnić oringi zależy od takich czynników jak:
- medium uszczelniane
- temperatury pracy
- materiału z jakiego wykonany jest oring (przy niskich ciśnieniach należy stosować oringi wykonane z miększych materiałów, gdyż za twardy materiał ze względu na duże odkształcenie trwałe może nie gwarantować szczelności połączenia)
- sposobu montażu i luzu pasowania
Oringi najczęściej wykonane są z materiałów elastomerowych takich jak:
- Oringi NBR
- Oringi Silikonowe (VMQ)
- Oringi EPDM
- Oringi FPM (FKM, Viton)
- Oringi HNBR
- Oringi Teflonowe (PTFE)
- Oringi FFPM (FFKM)
Dobór materiału zależy od warunków w jakich oring będzie pracował.
Oringi są produkowane zarówno w rozmiarach metrycznych jak i calowych. W rozmiarach metrycznych średnica oringu standardowo zmienia się co 1 mm a jego przekrój co 0,5 mm. Oringi wymiaruje się podająć średnicę wewnętrzną D oraz szerokość przekroju W.